Кога е време да подмените горивния филтър ?

gf6Ако посетите нашия уебсайт, ще знаете какво е добрата поддръжка на автомобила. Също така бихме се обзаложили, че използвате определени артикули за поддръжка по-често, отколкото производителят препоръчва. Или надграждате компоненти с ориентирани към производителността части, проектирани да издържат по-дълго и да свършат по-ефективна работа.

Един елемент за поддръжка, който често се пренебрегва, е горивен филтър на превозното средство. Естествено бихте предположили, че те ще бъдат заменени по график по същия начин, както маслото, маслен филтър или въздушен филтър на двигателя. Но ръководствата за собствениците в наши дни могат да бъдат неясни относно интервалите за подмяна, а хората не винаги са наясно, че съществуват. Горивните филтри не са лесни за достъп – дори и да бяха, визуалната проверка няма да даде индикация за вътрешното състояние.

Дори когато подмяната на горивния филтър е елемент от планираната поддръжка на вашия автомобил, все още има причини, поради които може да е необходим нов. Например, може би сте закупили автомобил, използван с малко или никаква документирана история на поддръжка. Може би предишният собственик, ви е казал че е сменил горивен филтър, но вие неможете да се доверите на 100% че е. Или някъде по пътя, безскрупулен механик твърдеше, че е сложил нов, но не е. Когато горивният филтър се замърси достатъчно, ще има и забележими симптоми.

В обхвата на тази статия ще разгледаме какво представлява горивен филтър, защо трябва да се замени и как да разпознаем симптомите, които ви казват за нов. Всичко това е добре да знаете, ако сте претърпели някое от нарушенията, споменати в горния параграф.

Какво е горивен филтър?

За да сте сигурни, че цялото гориво, достигащо до вашия двигател, е чисто, то трябва да премине през един (или два) филтъра, специално проектирани да улавят и задържат всички налични примеси. „Примеси“ могат да включват утайка, която се събира на дъното на резервоара за гориво във времето. Утайката дори се отразява на чисто нови превозни средства, ако се напълнят от бензиностанция с подземен резервоар за съхранение, който наскоро е напълнен и ефективно „разбъркан“. Независимо дали пулсът в горивото произхожда от утайката или некачественият бензин няма значение, трябва да се предотврати достигането до двигателя, където може да причини реална вреда.

Почистването на горивото, изпратено до двигателя, също така поддържа инжекторите за гориво да пръскат с пълна сила, вместо да се запушат и повредят.

Къде се намира горивен филтър?

gf1

Показан тук е типичен горивен филтър, монтиран по горивната линия извън резервоара за гориво. Прикрепени към шасито на автомобила, те са по-лесни за достъп и подмяна.
Местоположението на горивен филтър варира от превозно средство до превозно средство. При много по-нови автомобили и камиони филтърът е разположен в резервоара за гориво, където може или не може да бъде част от интегриран модул за горивна помпа. Или може да бъде монтиран върху шасито на превозното средство извън резервоара, където е заобиколен от защитен щит. Много превозни средства са оборудвани с два филтъра – един вътре в резервоара, и един извън резервоара по горивната линия някъде.

gf2
Много горивни филтри в резервоара са част от интегрирана единица за изпращане на горивна помпа като тази, показана тук, и могат или не могат да бъдат подменени.
В някои случаи, когато филтърът е вътре в резервоара за гориво, той може да попадне в категорията „не обслужващ се“, ако е част от горивната помпа. Това означава, че помпата съдържа постоянно монтиран филтриращ елемент, който не е предвиден за редовна подмяна. Вместо това се заменя само когато и ако е монтирана нова горивна помпа.

gf3
Някои горивни филтри, монтирани в горната част на резервоара за гориво, могат лесно да бъдат достъпни чрез дупка, разположена под задната седалка.
Въпреки това, някои филтри, монтирани в горната част на резервоара за гориво, са предвидени за лесна подмяна благодарение на дупка за достъп, разположена под задната седалка. Ако не сте сигурни какъв тип настройка има вашето превозно средство, в ръководството за собствениците трябва да се изясни дали филтърът може да се подмени или не. За по-добра визуализация на горивните филтри в резервоара ви приканваме да прочетете нашата свързана статия Как да сменим резервоар за подаване на гориво в резервоара.

Дизелови горивни филтри

gf4
Дизеловите двигатели обикновено имат втори филтър, монтиран в моторния отсек. Те често се описват като „предварителни филтри“ на дизеловото гориво.
Обикновено превозните средства с дизелово гориво имат два отделни горивни филтъра: единият е в резервоара, а вторият често се намира на място, намиращо се в основата. Този втори филтър е специално проектиран за отстраняване на вода (изключително лошо за дизеловите двигатели) и улавяне на по-малки примеси, които биха представлявали проблем за съвременните дизели, проектирани с по-чисти настройки на гориво с високо налягане.

gf5

Тъй като дизеловото гориво е по-гъсто и по-малко рафинирано от бензиновите, производителят може да посочи по-честа схема за подмяна – някои дори уточняват на всеки 20 000 до 30 000 километра. Тъй като дизеловото гориво естествено съдържа повече примеси, препоръчваме стриктно спазване на всяка схема за поддръжка на автомобила.

Препоръки на производителя на превозни средства

По-рано споменахме, че днешните ръководства за собствениците често пренебрегват изцяло подмяната на горивния филтър, тъй като филтърният елемент е постоянна част от корпуса на помпата. Разглеждайки осем популярни в момента превозни средства, продавани в Европа, подмяната на горивни филтри не е посочен никъде за версии с бензинови двигатели. Въпреки че два от тези модели, когато са оборудвани с налични дизелови двигатели, уточняват подмяната на горивните филтри – един на всеки 20 000 километра, а другият на всеки 60 000 километра.

Това е далеч от превозните средства, произведени преди десетилетия, които обикновено изброяват подмяната на горивен филтър като артикул за поддръжка на борда на всеки 4000 до 50 000 километра. Превозните средства, построени през първото десетилетие или около това след прелома на хилядолетието, може да са изминали по-високи интервали от 70 000 до 80 000 километра. Това се дължи отчасти на по-добрите филтриращи материали и усъвършенстването на добив, което води до по-чисти горива като цяло.

Признаци на вашия стар горивен филтър че се нуждае от подмяна.

В началните етапи на запушен горивен филтър ще имате лош пробег на гориво. Тъй като проблемът се влошава, симптомите обикновено се проявяват под формата на твърд старт, неравномерен празен ход, колебание и загуба на мощност. Вашият двигател може дори да работи нормално в продължение на няколко блока след стартиране, след което да се разруши напълно, когато е необходима повече мощност за висок баир или магистрала. Може да възникне разпръскване или отлагане.

Намаленото или непостоянно налягане на горивото в резултат на запушени филтри ще бъде открити от съвременните компютри за управление на двигателя поради случайни загуби на цилиндър, които се появяват в резултат – обикновено когато двигателят е под товар. Ако са налице множество грешки след достатъчно цикли на включване на ключа, страховитата лампа за проверка на двигателя ще светне. Важно е да се отбележи, че запалителните свещи могат да се повредят и при тези неправилни условия на работа, така че те могат да бъдат основна или вторична причина за светлината на контролния двигател.

Научен метод, който техниците използват, за да проверят състоянието на горивен филтър, е да извършат проверка на налягането на горивото в близост до инжекторите на горивната рейка. Отчетените стойности на bar (налягане), измерени след като горивото е преминало през филтъра, се сравняват с нормалното, определено за bar. Значително количество намаление може да означава запушен филтър. Ако това се случи, горивните филтри се подменят и налягането се проверяват отново, за да се гарантира, че самата помпа работи правилно.

Кога да смените горивен филтър?

Дори и по-чистият бензин да излиза от помпите в наши дни, все пак препоръчваме редовно да сменяте горивни филтри на превозни средства, където това е възможно. За по-новите автомобили и камиони ходете със замяна на всеки 60 000 километра – освен ако производителят не каже да го правите по-често.

Ако производителят посочи смяна на горивния филтър на 30 000 километра, направете го. Качеството на бензина може да се е подобрило, но филтрите, предназначени за по-стари автомобили, обикновено са с по-малки размери, тъй като е трябвало да се сменят по-често. Без значение как гледате на нещата, по-малък филтър ще достигне края на своя функционален живот по-скоро.

Ако вашият филтър вече е подминал пробега си и случайно ви се е изчерпало горивото, горещо препоръчваме да замените вашия горивен филтър (и) веднага – ако приемем, че може да се подменя. Това е така, защото всички горепосочени отпадъци, които се събират на дъното на резервоара, вече са изтеглени в горивната помпа и се изпращат към филтрите, където може да се задръстят. Това има изключително негативен ефект върху потока на горивото и допълнителното напрежение на изпомпването на гориво след блокирането на отвора често може да довърши по-стари горивни помпи, които иначе биха работили с още малко живот в тях.

Същата логика се прилага, ако превозното средство е било редовно управлявано за определен период от време с ниско ниво на горивото. Това, за което говорим, е човекът, който винаги се движи наоколо на празен резервоар, като зарежда не повече от 10 лева бензин. Когато горивото се изтегля от дъното на резервоара през цялото време, горивните филтри могат да се запушат. По очевидни причини този тип водачи често страдат от повредена горивна помпа.

Съвременните двигатели, оборудвани с горивни системи с високо налягане, имат инжектори с изключително тесни отвори. Малките отпадъци, които не биха запушили стар инжектор за гориво, могат трайно да повредят нов, ако каналите за гориво се блокират. Или горивото може просто да изтича от инжекторите, вместо да произвежда фин спрей за мъгла, необходим за оптимално изгаряне.

Други подходящи времена за подмяна на горивен филтър

Ако правите каквито и да е ремонти на горивната система, които изискват нейното намаляване на налягането, тогава вече сте свършили голяма част от работата, свързана с подмяната на работещ горивен филтър.

Естествено, разбира се, че ако подменяте своята горивна помпа, подменяте резервоара за гориво или сваляте резервоара от автомобила по някаква причина, няма по-добър момент да инсталирате нов филтър. Ако филтърът е вграден в помпата на вашия автомобил, тогава нова горивна помпа ще включва такава.

Работата, която включва понижаване на налягането на горивната система, може да включва, но не се ограничава до, работа върху инжекторите, клапани за намаляване на налягането, клапани за студен старт, карбуратор или дори компоненти на системата за изпаряване на емисиите. Освен това, достъпът или подмяната на горивната рейка е подходящ момент за смяна на филтър. Работата на двигателя, изискваща по-голямо разкъсване (като подмяна на уплътнението на цилиндровата глава), може да бъде друга отлична възможност за безпроблемна смяна на вашия горивен филтър – просто бъдете сигурни, че горивната система първо е напълно под налягане.
Когато мислите за важната роля на филтрите за гориво, няма причина да позволите на мръсния да намали работата на вашия автомобил, да навреди на икономията на гориво и да ви струва повече пари в сравнение с ремонта.

Ако не сте сигурни кои горивни филтри биха съответствали на вашата кола или камион, просто посетете онлайн магазин autopower.bg или на място в нашия магазин в София, ул. Тодорини кукли 4 срещу магазин Била.

Източници:

1. https://auto.howstuffworks.com/fuel-injection3.htm

2. https://www.autopower.bg/goriven-filtar.html

3. https://filtron.eu/en/products/fuel-filters

Вашият коментар