Какво е ламбда сонда и как работи ?

Ламбда сонда (известен също като O2 сензор или Lambda сензор) е сензор, предназначен да генерира отчитане въз основа на съдържанието на кислород в автомобилната изпускателна система. Самият датчик е изработен от керамично съединение с пореста форма с електроди, покрити с платина, заобиколени от защитен корпус от метална обвивка. Корпусите на датчиците за O2 са резбовани и целият модул е ​​проектиран да се завинтва, докато не достигне положение, наполовина на изпускателната тръба. Съвременните кислородни сензори се нагряват, за да се гарантира, че те бързо достигат работната температура.

lambda sonda 3
Ламбда сондата генерира отчитане на изходното напрежение, като сравнява количеството кислород в отработените газове с количеството кислород във външния въздух. Богатата гориво-въздушна смес с по-висока концентрация на въглеводороди или неизгоряло гориво в отработените газове предизвиква нужда от кислород. Тъй като кислородните йони се изтеглят естествено към покритите с платина електроди вътре в сензора, напрежението се увеличава. Обратно, чиста смес от гориво-въздух с прекомерно високо съдържание на кислород над въглеводороди ще доведе до изтичане на електродите на кислородните йони – което ще доведе до по-ниско отчитане на напрежението. Тъй като условията на външния въздух се променят, съпротивлението може да варира.

Колко ламбда сонди са необходими на една кола?

Всяка изпускателна тръба на ново превозно средство, продавано в Съединените щати, трябва да бъде снабдена с каталитичен преобразувател, който превръща вредните отработени газове в по-малко вредни благодарение на химичните реакции, които се случват вътре в него. Системите за емисии на OBD II (бордова диагностика II) на превозни средства в САЩ от средата на 90-те години изискват всеки каталитичен преобразувател да има един кислороден сензор, монтиран пред него и един кислороден сензор, монтиран надолу от него. В резултат на това еднофамилните превозни средства ще бъдат оборудвани от фабриката с два кислородни сензора, а превозните средства с двойно-изгорели газове ще бъдат оборудвани с четири сензора.

Две сонди на една изпускателна тръба позволяват на компютъра за управление на двигателя на автомобила да сравнява чистотата на отработените газове преди да влезе в каталитичния преобразувател с изпускателния газов след излизането му. Това не само осигурява законово необходимата самопроверка, за да се следи дали някой от датчиците не успее, но позволява да се наблюдава ефективността на каталитичния преобразувател.

С тази информация блокът за управление на двигателя на автомобила (ECU) може да компенсира богати смеси въздух-гориво, които са естествен резултат от студените стартирания на двигателя. Някои превозни средства са използвали вторична въздушна помпа по време на загряването на двигателя, за да заредят изпускателната система с допълнителен кислород от външния въздух – като се гарантира, че общите емисии остават чисти. Най-новото решение на този проблем елиминира въздушната помпа и вместо това използва ECU за постоянно променяне на гориво-въздушната смес между чиста и богата, докато двигателят достигне работна температура.

С течение на времето излишните неизгорели въглеводороди, преминаващи през изпускателната система, ще нарушат кислородните сензори и каталитичните преобразуватели, съкращавайки живота им и ще струват на потребителя голяма сметка за ремонт на резервни части.

Тесен обхват (стандартен) срещу широколентов кислороден сензор

Когато разглеждате предлаганите от нас резервни кислородни сензори, ще забележите, че някои от тях са описани като „широка лента“. Това е в сравнение с „теснолентови“ сензори, които са стандартно оборудване на OEM от десетилетия. Широколентовите сензори за кислород са проектирани да четат много по-широк диапазон от съотношения гориво-въздух – определят точно колко неизгоряло гориво има в изпускателната система. Това е информация, която е полезна, ако калибрирате за повече мощност. Имаме широколентови O2 сензори от Bosch и VDO.

Ако не сте сигурни от какъв тип сензор имате нужда, нашият уебсайт ще ви насочи към сензори, които се прилагат специално за вашия автомобил веднъж годишно, марка и модел.

Описание на местоположението на кислородния сензор

Предните кислородни сензори са разположени в изпускателната система срещу потока на каталитичния конвертор, често дълбоко в отвора на двигателя. Предните сензори се наричат ​​„Сензор 1“ на инструментите за сканиране.

Задните сонди са разположени в изпускателната система надолу по веригата на каталитичния преобразувател и на инструментите за сканиране се наричат ​​“Сензор 2″.


Предните ламбда сонди са разположение предната част на катализатора.

Задните сонди са разположение в задната част на катализатора.
При показване на местоположението на кислородните сензори инструментите за диагностика ще използват термини като „Банка 1, Банка 2“. Вградените двигатели имат само една банка цилиндри, така че всички датчици за O2 на такова превозно средство ще бъдат известни като банка 1. V-образни двигатели с две банки от цилиндри (V6, V8, V10, V12) ще се регистрират като банка 1 или банка 2 Може да се наложи да се обърнете към сервизната информация на производителя на автомобила, за да определите коя банка е. Сензор 1 винаги ще бъде разположен преди каталитичния преобразувател, а сензор 2 винаги ще бъде разположен след него.

Как мога да изкарам най-дългия живот от Ламбда сонда?

Кислородните сензори, като катализаторите, са изработени от екзотични материали вътре, което ги прави по-скъпи за закупуване. Удължаването на живота на тези компоненти може да се извърши без никаква физическа поддръжка, така че има смисъл да спазвате

lambda sonda 6

Използването на гориво с ниско съдържание на октан, отколкото препоръчва производителят на превозното средство, също е вредно за вашата изпускателна система. Октанът засилва процеса на изгаряне във вашия двигател, за да гарантира, че горивото изгаря по-пълно, без отпадъци. Отнемете дори част от октана, от който се нуждае вашият двигател, а вие нямате изгорели въглеводороди да излизат в ауспуха, където дефектират O2 датчици и каталитични преобразуватели.

Извършването на редовно поддържана поддръжка за настройка, като подмяна на запалителни свещи на двигателя и въздушни филтри е задължително. Когато запалителните свещи достигнат края на продължителността на живота си, те също могат да допринесат за непълно изгаряне на бензин и неизгасено гориво в отработените газове – което води до преждевременно спиране на вашето оборудване за емисии. Автомобилите с износени бутални пръстени, които изгарят много масло, също ще погребват кислородните сензори по-често.

Подмяна на Ламбда сонда

lambda sonda 7Подмяната на кислороден сензор е обслужваща работа в рамките на способността на много хора да се чувстват удобно при извършване на малки работи по поддръжката на своите превозни средства. Инструмент за сканиране с възможност за четене на кодове за неизправности на двигателя ще ви позволи да видите точно кой кислороден сензор е дефектен. Докато кислородните сензори на повечето превозни средства са разположени на леснодостъпни места на изпускателната система, някои сензори нагоре по веригата са прибрани под изпускателния колектор – което ги прави изключително неудобни и труднодостъпни.

Може да се наложи да изпробвате различни комбинации от дълбоки гнезда, удължители или завъртащи се храпови глави, за да стигнете дълбоко в отвора на двигателя. Специално монтиран гнездо за кислороден датчик ще осигури най-доброто сцепление, без да повреди прикрепеното окабеляване по време на свалянето и монтажа. Ще искате да оставите топло превозно средство да изстине – изгарянията от докосване на горещи компоненти на изгорелите газове обикновено оставят отпечатък. Що се отнася до ламдба сонда за качество OE, ние имаме голям избор от Bosch, VDO, Delphi, Denso, Mobiletron, Blue Print, NGK – (NTK) и много други.

Необходими инструменти и оборудване:

Чорапи за колела за поставяне зад задните колела, за да се предпази превозното средство от преместване или преобръщане назад
Поставяне на жак за автомобил и крик или рампи (ако е необходимо допълнително място за освобождаване)
Колесен пълзящ (за комфорт)
Резервен (и) сензор (и) за кислород
Специално оформена и снабдена част от гнездото за кислороден сензор за вашия гаечен ключ
Проникваща смазка за разхлабване на корозия около нишките на стария сензор
Съединение против захващане за покритие на нишки на нови датчици (O2), които се монтират
След като потвърдите местоположението на датчика за O2, който се нуждае от смяна, карайте автомобила нагоре, ако работите под него. Или вдигнете превозното средство нагоре, ако е необходимо и поставете стойка или стойки за крик, за да поддържа теглото му. Уверете се, че селекторът на предавките е в парка, аварийната спирачка е включена, а задните колела са разположени зад задните колела, за да се гарантира, че автомобилът остава неподвижен.

След откачане на проводника на повредения сензор O2, напръскайте металната резба с проникваща смазка. Докато изпускателната система се охлажда допълнително, оставете смазката да се накисне в нишките, където тя ще разхлаби корозията, което обикновено затруднява отвиването на сензора.

След като сте оставили известно време на пенетрата да си свърши работата, развийте стария сензор от изпускателната система, като използвате монтиран гнездо. Почистете нишките във вътрешността на отвора и нанесете смазващо средство против уплътняване, за да създадете плътно уплътнение, което предпазва от корозия при изгаряне и елементите.

lambda sonda 10

Специално оформена гнездо за ламбда сонда.
Специално оформените гнезда за сензор за кислород са силно препоръчителни, за да осигурят максимално сцепление в тесни пространства, като същевременно предотвратяват увреждане на чувствителни компоненти.

lambda sonda 8
Преди да инсталирате нова сонда, нанесете смазващо средство против уплътняване върху нишките, за да създадете плътно уплътнение без корозия.

Инсталирайте заместващия сензор O2 с помощта на специално проектирания гнездо. Ако инсталирате новия сензор на фланец, използвайте ново уплътнение преди затягане. Натиснете фиксиращия конектор от автомобила върху конектора на новия сензор и сте готови. Инструментът за сканиране ще изчисти всички кодове за неизправност на двигателя, генерирани от сензора за неизправност.

lambda sonda 9

 

Както споменахме по-рано, подмяната на някой от вашите O2 сензори не е голяма операция на повечето превозни средства. Ако приемем, че сензорите могат да бъдат достигнати сравнително лесно, ще откриете, че работата не е толкова различна от рутинната поддръжка на подмяна на свещ. Ще установите, че инсталирането на нови, напълно функционални кислородни сензори ще помогне на двигателя ви да работи по-добре – постигайки мощността и пробега, за който е проектиран, като поддържа околната среда по-чиста. Ако имате някакви въпроси относно заместващите ламбда сонди, приветстваме обажданията ви шест дни в седмицата.

Източник:
1. https://bg.wikipedia.org/wiki/Ламбда_сонда
2. https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
3. https://en.wikipedia.org/wiki/ECU
4. https://www.autopower.bg/lambda-sonda.html
5. https://www.amazon.co.uk/slp/lambda-sensor/m7nvawg2hhajs59
6. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Oxygen

Вашият коментар